dinsdag 17 juli 2012

Lapland

Beste lezers,

Nu het toch regent, kan ik maar beter terug gaan in de tijd naar een reis die ik in de winter van 2011 maakte. De bestemming was Lapland, georganiseerd voor een groep van 50 personen van een bedrijf in informatiesystemen. Het was een jubileumreis en de gasten wisten pas op het moment dat ze op Schiphol kwamen waar ze naar toe gingen. Spannend dus, want ze hadden alleen meegekregen dat ze warme kleding moesten meenemen. Rovaniemi, de woonplaats van de Kerstman, werd bereikt met luchtvaartmaatschappij Finnair via een overstap op Helsinki. Tegenwoordig vliegt ook Transavia naar deze bestemming rechtstreeks. Eenmaal aangekomen op Rovaniemi Airport werden de koffers ingenomen voor transfer naar het hotel en lag er in de kelder van de luchthaven voor iedereen een plunjezak klaar met schoenen, een thermisch overall, handschoenen, sjaal, sokken en muts. Handig en comfortabel, want je hebt het pak bijna altijd aan en beschermt je tegen de enorme kou ( - 25 graden!).  Nadat iedereen zich in de pakken had gehesen gingen we naar buiten en wat je daar ziet is echt ongelofelijk voor een luchthaven, geen volle parkeerplaatsen, geen rijen met wachtende bussen, maar rust en vooral heel veel sneeuw. We staken de parkeerplaats over, liepen rechtstreeks het bos in waar een rij rendieren met slee stond opgesteld....wat een sneeuw, met recht een Winter Wonderland te noemen!
Onze taxi
Iedereen knus bij elkaar in de slee en op weg naar onze volgende bestemming: een Tipitent waar we een Lapse ceremonie bijwoonden en iedereen zijn Rendierrijbewijs kreeg uitgereikt. Hongerig reden we vervolgens richting Restaurant Snowland, een restaurant dat helemaal is opgebouwd uit sneeuw. Een ware belevenis om hier te eten in je overall en een wat vreemde ervaring om de dieren die je net vanaf de luchthaven hier hebben gebracht, nu op je bord te hebben liggen (reindeer steak with red wine sauce), maar wel erg lekker smaken.

Na het diner zetten we koers richting het hotel: Bear's Lodge, een eenvoudig hotel gelegen in de middle of nowhere. Een aanrader voor je eigen vakantie zijn de blokhutten die op het terrein van het hotel staan met een sauna en een jacuzzi in de tuin. De blokhutten zijn voorzien van alle mogelijke voorzieningen en waar je eventueel nog zelf kan koken, maar het hotel zelf heeft ook een restaurant en een gezellige bar. Na opgewarmd te zijn bij de open haard met een drankje, ben ik met een paar gasten toch nog even het bevroren meer naast het hotel opgelopen om een glimp op te vangen van het beroemde Noorderlicht, maar helaas, die liet zich niet zien.

De volgende dag stonden er voor het hotel 25 sneeuwscooters opgesteld voor een safari door de ongerepte natuur over bevroren meren. Deze safari's worden georganiseerd door Lapland Safari's en zijn ook voor individuele reizen te boeken. De grote groep werd opgedeeld in kleinere teams met elk een eigen instructeur voor op. Ik sloot zelf de laatste groep af. Het was koud en best raar om zo'n enorm gevaarte te moeten besturen door de dikke sneeuw en al gauw bleek dat ik geen ster was op dat ding. De instructeur vond het beter als ik meteen achter hem ging rijden, want ik hield de groep teveel op ;-). Gelukkig vond ik halverwege 2 mannen van de groep die wel graag allebei zelf achter het stuur wilden plaatsnemen en kon ik achterop klimmen. Kon ik ook beter genieten van de prachtige omgeving.
Lekker veilig achterop

Onderweg kregen we op een meer een boor en een hengel en hebben we geprobeerd om een visje te vangen in een door onszelf gecreƫerd wak, maar die vonden het volgens mij ook veel te koud, dus terug richting hotel voor een warme lunch. De middag stond in het teken van teambuilding, dus werden er de mooiste creaties gemaakt van ijsblokken, een bosje hout in vuur en vlam gezet en een estafette gedaan op sneeuwschoenen (soort tennisrackets die je onder je schoenen bindt). 's Avonds een diner met dit keer vis op het menu, heerlijk vers!

Op de laatste dag hadden we de rendieren al gezien, een tochtje met sneeuwscooters gemaakt en het enige wat nog ontbrak waren de huskyhonden. Bij het hotel hoor je in de verte al het harde geblaf van de honden, ze hebben zin om te rennen. Aangekomen op de huskyfarm waar zo'n 100 honden verblijven, blijkt de eigenaar een Nederlander te zijn. Rond een kampvuur vertelt hij over zijn belevenissen in Lapland en de opvoeding van alle honden. Na een uitgebreide instructie, want je kan niet zomaar met de honden op pad, nemen de eersten plaats op de slee, eentje als stuurman en eentje comfortabel op de slee. Je kan natuurlijk wel raden dat ik op de slee zat en me liet leiden door de honden, 5 stuks per slee en ze hadden er zin in. Uitzinnig van vreugde konden ze niet wachten totdat ze werden losgelaten.... een fantastische ervaring! Kijk zelf maar in het volgende filmpje:
Wat een schatje!

Na een vermoeiende maar fantastische reis vlogen we weer terug naar Amsterdam, weer een ervaring rijker!
Volgende keer een zonnigere bestemming!